Sint Piter 2013 deel 1

Kinderen vooraan wachtend op de boot met Sint Piter en zwarte Piet….(klik groot)

Afgelopen weekend van 8 op 9 februari waren we in Grou, Friesland voor een reünie van mijn oude zesde klas van de lagere school waarover ik DIT verslag heb geschreven.
De volgende dag moesten we er alweer vroeg uit want op 9 februari(klik) was de aankomst van Sint Piter.
Dat is wel een stukje jeugd sentiment en heb ik ook al meer dan 25 jaar niet meegemaakt.
Sint Piter is de vervanger van Sinterklaas die alleen in Grou aankomt ieder jaar.
Dit kwam volgens de legende omdat Sinterklaas Grou was vergeten.
Hoe het ook zij, het is een heel lokaal feest waar ik mooie herinneringen aan heb. Vooral de theater  voorstellingen in hotel Oostergo, de liedjes en de jeugdige spanning kan ik me goed herinneren.
We waren er die zaterdag dus vroeg bij en kwamen een bekende van vroeger tegen die tegenwoordig de intocht begeleid en hij heeft ook een hele mooie collectie foto’s gemaakt en online gezet(KLIK).
Het was in ieder geval mooi weer voor de boot intocht maar het is ook al eens gebeurd dat Sint Piter met een arrenslee over het ijs is aangekomen, dat was dit keer niet nodig.

Uitzicht vanuit onze slaapkamer in Oer ’t hout op het centrale plein van Grou, ’t Grien. Hier komt de sint naar toe voor een toespraak en meezing liedjes.!(klik groot)

Meer uitzicht vanuit de kamer en het is nog rustig buiten…!(klik groot)

Blauwe lucht, Friese vlaggen en daarachter de haven waar de sint over een uurtje aankomt!(klik groot)

Het paard voor de sint arriveert, jawel een zwarte geen witte en ze is nieuw dit jaar!(klik groot)

Hotel Oostergo waar de sint slaapt en waar de jeugd een aantal voorstellingen bijwoont ieder jaar!(klik groot)

En daar is dan Sint Piter, met de zwarte Piet!(klik groot)

Volgende_keer_het_vervolg met daarin ook een rondje wandelen door Grou…

Dit bericht werd geplaatst in Mijn uitstapjes en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Sint Piter 2013 deel 1

  1. Suske zegt:

    sint Piter is dus een plaatselijke aangelegenheid. zo leren we weer wat bij.

  2. oma zegt:

    Ha Jager,

    Heb de geschiedenis er nog eens op na gelezen, maar Grouw is nog de enigste plaats waar Sint Piter wordt gevierd.
    Niet zo’n koude drukte als met Sinter Klaas. oma

  3. realjager zegt:

    Nou Oma, het was toch erg koud meestal begin februari en hij is ook al eens op het ijs aangekomen hoor!

  4. Niko zegt:

    Leuk verslag, ik had nog nooit van Sint Piter gehoord, maar lijkt me een mooie traditie!

  5. Lijkt mij een leuk feest. Er is vroeger nogal wat fout gegaan met de intochten begrijp ik ondertussen. Grou heeft Sint Pieter en Texel heeft Oude Sinterklaas ergens in januari dacht ik.

Geef een reactie

